skip to Main Content

Etaleren, presenteren en bevoorrading

Als ondernemer wil je jouw producten natuurlijk graag verkopen en daarin speelt etaleren en presenteren een grote rol. De manier waarop een product gepresenteerd of geëtaleerd wordt is een onderdeel van jouw communicatie met potentiele klanten. De wijze waarop je jouw producten presenteert en etaleert draagt immers de merkidentiteit uit. Hierbij maakt het niet uit of het een etalage van een winkel, een showroom op kantoor of een retailers-beurs betreft.

Zintuigen prikkelen

Het is belangrijk dat er zoveel mogelijk zintuigen geprikkeld worden bij het etaleren en presenteren. Daarbij speelt de eerste indruk een zeer belangrijke rol. Neem als voorbeeld een producent van lingerie of een winkel in lingerie. Mooie lingerie items prikkelen de zintuigen veel meer als ze gepresenteerd worden op een levend model of etalagepop, dan wanneer ze op een hoopje op een toontafel liggen. Of nog erger: in zo’n rommelige en onoverzichtelijke graaibak. Als mensen een mooie bh met bijpassende slip bekijken welke op een representatief lichaam wordt gedragen, kunnen ze veel beter zien hoe fraai de lingerie is en hoe deze er uitziet wanneer het wordt gedragen.

Sfeer creëren

Het wordt natuurlijk nog attractiever om te zien dat ook de directe omgeving van de etalagepop of het model bijpassend is aan de producten. Dit hoeft bij lingerie heus niet altijd een slaapkamersfeer te zijn, ook een contrasterende ambiance kan doeltreffend zijn. Bijvoorbeeld een compleet witte ruimte met witte etalagepoppen en zwarte lingerie. Bij het tonen van strandkleding kan het ook positief werken als je een tropische strandsfeer weet te neer te zetten en een winterse sfeer bij wintersportkleding. Een sfeer die de behoefte oproept om op vakantie te gaan zal in veel gevallen de behoefte aanwakkeren om spullen voor de vakantie te kopen. Het maken van een aantrekkelijke presentatie is niet voor iedereen weggelegd, men moet hiervoor toch wel een creatieve aanleg bezitten. Ook moet je de kunst beheersen om mensen te verleiden en over te gaan tot het doen van een aankoop. Tenslotte is je doelstelling commerciële resultaten te verhogen door een goed uitgewerkte presentatie.

FiFo

Natuurlijk mag een voorraad opgeslagen worden in handige opbergkasten, maar ook hier kan het geen kwaad om goed over de indeling na te denken. Tenslotte wil de verkoper geen uren hoeven te zoeken om erachter te komen of een bepaald model of maat al of niet op voorraad is. Maak dus een logische indeling in de voorraadruimte of opslaghok. Bij producten die bederfelijk zijn moet je jezelf aanwennen te allen tijde de ‘First in/First out’ regel te hanteren, in vakjargon wordt dit de FiFo-regel genoemd. Dit betekent dat wat als eerst in de koeling is gezet, er ook altijd als eerste uit moet. Nieuwe voorraad wordt dus helemaal achteraan geplaatst en schuift telkens een stukje op en kan er in theorie niets te lang blijven staan.

Presenteren

Voor presenteren en etaleren gelden heel andere richtlijnen. Kies hier voor producten die goed op elkaar aansluiten qua kleur, materiaal of thema. Zorg dat de presentatie overzichtelijk blijft, niet te druk en beperk meetkundige vormen tot maximaal twee stuks. Overdrijf niet met het aantal verschillende kleuren, stem rekwisieten, achtergrond en decoratie op elkaar af en zorg voor dieptewerking.

This Post Has 0 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back To Top